Gelijkstroom motoren.
Werking.
Bij een gelijkstroom motor wordt de gelijkspanning voor de motor op de + en - aansluitpolen van de motor aangesloten.
Om te zorgen dat de motor daadwerkelijk op gelijkspanning kan draaien is het nodig de spanning via koolborstels en een commutator naar de ankerwikkeling op de rotor aan te voeren.
Het begrip
commutator
is op de pagina van gelijkstroom generatoren beschreven.
Het benodigde magnetisch veld wordt opgewekt door veldwikkelingen die in de stator zijn aangebracht.
De bekrachting van de stator kan op verschillende wijze worden gedaan :
- Permanente magneten
- Alleen voor motoren met zeer klein vermogen (Zie foto)
- Onafhankelijke bekrachtiging
- De stator wikkeling wordt bekrachtigd uit een Accu, Batterij, of door een gelijkstroom generator.
- Zelf bekrachtiging
- Bekrachtiging uit de voedingsspanning van de motor
Om er voor te zorgen dat het koppel van de motor gelijkmatig verloopt, en niet "schokkerig" overkomt worden gelijkstroommotoren vaak met meerdere ankerpolen (8-12) uitgevoerd.
De opbouw van een gelijkstroom motor is gelijk aan die van een
gelijkstroom generator. Het is dan ook mogelijk een motor als generator te gebruiken, en een genarator als motor te gebruiken.
Aanzetten van een gelijkstroom motor
Door dat er bij het op gang komen van een gelijkstroom motor nog weinig "tegen spanning" in het anker opgewekt zal worden is het gevaarlijk de motor gelijk op de volle voedingsspanning aan te sluiten. De stroom door het anker (en evt veldwikkelingen) zal dan schadelijk hoge waarden bereiken waardoor de isolatie van de wikkelingen in de motor kunnen verbranden. Hier om is het belangrijk dat er in de ankerketen van een gelijkstroom motor een "aanzet weerstand" gebruikt wordt.
Aanloop koppel
Bij de uitleg over electrische motoren in het algemeen hebben we gezien dat de stroom door het anker van een gelijkstroom motor juist bij het aanzetten (op gang komen) groot is.
Bij een Serie-gelijkstroom motor staan de veldwikkelingen in serie met het anker geschakeld, dus zal er bij aanzetten ook door deze veldwikkelingen een grote stroom lopen. De grote stroom door Anker en Stator wikkelingen samen zorgen er voor dat de motor veel koppel bij het aanlopen zal hebben. Dit grote aanloop koppel is een eigenschap van een serie-gelijkstroom motor die in het gebruik bij het aandrijven van (tram)voertuigen goed toegepast kan worden.
Regelen van de snelheid bij een gelijkstroom motor
Electrisch remmen bij een gelijkstroom motor
Een heel betrouwbare manier om bijvoorbeeld een tram of een lift af te remmen is om de electrische motor zelf als rem te laten functioneren.
Dit remmen gebeurd door de + en - polen van de voedingsspanning af te halen, en de rotor windingen via een weerstand kort te sluiten. De stroom die dan door de rotor zal lopen is tegengesteld en zal in de rotor een kracht opwekken die tegengesteld aan de draai (rij) richting is.
Als bij een serie-motor electrisch geremd moet worden in de rijrichting (in tractie gebruik) moet OOK de aansluiting tussen anker en seriewikkeling verwisseld worden omdat anders, door omgekeerd remanent magnetisme, de motor (werkend als generator) niet op spanning zal komen.
Dit electrisch remmen van een seriemotor in tractiebedrijf heet Rheostatische remming en wordt vaak toegepast.
Bij alleen remmen in de tegenovergestelde draai richting (bij een lift of hijskraan) is het niet nodig de verbinding tussen anker en serie wikkelingen te wisselen.
Om volledig tot stilstand te komen moet er wel nog een andere (mechanische) rem gebruikt worden, omdat er bij (bijna) geen toeren van de rotor ook geen stroom meer door de weerstand zal lopen, en er dus ook geen tegengesteld gerichte kracht meer op de rotor uitgeoefend wordt.
Een nog energie efficiëntere methode is wanneer bij het remmen de opgewekte electrische energie weer terug aan het spanningsnet (of een accu) geleverd wordt. Juist voor een Serie-motor is dit niet mogelijk zonder hier voor speciaale voorzieningen te treffen. Het waarom gaat te ver om dit in dit kader te behandelen.
Typen & Varianten
De verschillende typen gelijkstroommotoren onderscheiden zich in de manier waarop de veldwikkelingen in de stator zijn verbonden met de ankerwikkeling:
- Serie motor
- De veldwikkelingen staan in serie met de rotorwikkeling geschakeld, en bestaan uit relatief weinig windingen van dik draad.
- Shunt motor
- De veldwikkelingen staan parrallel met de rotorwikkeling geschakeld, en bestaan uit relatief veel wikkelingen van dun draad.
- Compound motor
- Een combinatie van de twee eerstgenoemde. Er zijn twee veldwikkelingen, een shunt, en een serie wikkeling. Hier door kunnen de voor-, en nadelen van de twee min of meer gekombineerd danwel geëlimimineerd worden.
Borstelloze gelijkstroommotor.
Met de introductie van moderne vermogens-electronica is het mogelijk geworden om gelijkstroom motoren te ontwikkelen die zonder, de kwetsbare, commutator en koolborstels kan werken.
Deze motoren staan bekent onder de afkorting BLDC (Brushless DC) electric motor .
Bij dit soort motoren wordt het omschakelen van welke magneet-spoelen(polen) bekrachtigt moeten worden door de electronica uitgevoerd. Deze motoren worden hier door ook wel met de afkorting
ECM (Electronical Commutated Motor) aangeduid.
De electronische schakeling die gelijkspanning omvormt naar geschikte stroompulsen om de magneetpolen van de motor te bekrachtigen wordt "Inverter" schakeling genoemd.
Vandaar ook de aanduiding: Inverter-motor.
Toepassing
-
De gelijkstroom serie motor wordt/werd veel in z.g.n. "electro tractie" gebruikt. Hier wordt mee bedoeld: gebruik in vervoersmiddelen als Tram, Trein, en electrische auto'tjes.
Dit komt omdat een serie motor vanuit stilstand of laag toerental een groot koppel heeft, waardoor optrekken van de trein/tram goed gedaan kan worden.
Opm: De Amsterdamse tram rijdt op 600 volt gelijkspanning.
-
De gelijkstroom motor met onafhankelijke (veld)bekrachtiging wordt veel gebruikt in situaties waarbij er een groot bereik in draairichting en snelheid van de motor nodig is. Denk hier bij aan hijskranen en liften. Deze gelijkstroom motor wordt dan vaak in een z.g.n.
Ward-Leonard-aggregaat toegepast.
-
Kleine gelijkstroom motoren worden veelvuldig gebruikt in door batterij aangedreven apparaten. Denk hier bij aan speelgoed en hobby artikelen. In dit geval is de veldbekrachtiging vaak met permanente magneten uitgevoerd.
- BLDC (borstelloze) motoren worden gebruikt in gevallen dat de motor langdurig onderhoudsvrij moet kunnen blijven doordraaien. Enkele voorbeelden zijn : De aandrijfmotor van een hard-disc opslagschijf in een personal-computer. In een moderne Dyson-stofzuiger. Moderne wasmachines en koelkasten hebben een geruisloze Inverter-motor.