Trammaterieel van het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoers Bedrijf.


Op deze pagina probeer ik zoveel mogelijk, door mijzelf genomen, foto's van Amsterdams trammaterieel te verzamelen :
Het is dus de bedoeling dat in ieder vakje een 'eigen' foto komt in plaats van een foto die ik van het internet geplukt heb.







Twee-asser tram. serie 236-300 Bouwjaar: 1913
Wordt ook "Grootbordesmotorwagen" genoemd
Bouw: Werkspoor met een AEG electrische installatie
Trams rijden sinds 1960 niet meer. (Wagen 236 is bewaard als "Museum Tram")
"Grootbordesmotorwagen" tram
serie 321-355 Bouwjaar: 1918 Bouw: Werkspoor met Siemens electrische installatie
serie 356-390 Bouwjaar: 1919 Bouw: Werkspoor met een AEG electrische installatie
Trams rijden sinds 1960 niet meer. (Wagens 321 en 340 zijn bewaard als "Museum Tram")
Amsterdamse "Blauwe tram"
serie 396-445 Bouwjaar: 1929-'30

Bouw: Werkspoor
Trams hebben kleinere balcons, en vier i.p.v. drie zijruiten.
Trams rijden niet meer. (Wagen 401 is bewaard als "Museum Tram")
Amsterdamse "Blauwe tram"
serie 446-475 Bouwjaar: 1936-'37

Bouw: Werkspoor
Dit zijn omgebouwde 'bijwagens' uit de vorige serie.
Trams rijden niet meer. (Wagens 454, 464, 465, 467, 468, 469 en 470 zijn bewaard als "Museum Tram")
Drie-asser tram. serie 491-550 (ook: 891-950) Bouwjaar: 1948-'50

Bouw: Werkspoor Aantal: 60
Trams rijden niet meer (Wagen 533 met bijwagen 987 is bewaard als "Museum Tram")






'Standaard' gelede tram. serie 1-G 551-575 Bouwjaar: 1957

Schuiframen, Vierpootspantograaf
Bouw: Beijnes Aantal: 25
Weerstandskasten op dak van voorste bak
(tot '72 op lijnen 1, en 2.)
Trams rijden niet meer.
'Standaard' gelede tram. serie 2-G 576-587 Bouwjaar: 1959

Bouw: Beijnes Aantal: 12
(tot '72 op lijnen 1, en 2.)
Trams rijden niet meer (Wagen 586 is bewaard als "Museum Tram")
'Standaard' gelede tram. serie 851-887

Dit is de omgenummerde serie 1-G (551-575) & 2-G (576-587), nadat ze in resp. 1972 en 1973 voorzien zijn van een 'middenbak'.
(inzet: gehele tramnet)
In de jaren 1976-'82 is bij deze serie de 'schakelpook' vervangen door een 'gangwiel'.
In 2003 is de laatste tram van de serie 1-G en 2-G (851-887) uit dienst genomen.
(wagen 869 is weer teruggebracht in originele enkelgelede staat, en rijdt nu als "museum tram" met wagennummer 586).
Opm: Tram 551 was in 1958 al (als expiriment) voorzien van een 'middenbak' en kreeg toen wagennummer 601. Later kreeg deze tram het meer logische wagennummer 851.
Door een vergissing is deze oudste Amsterdamse gelede tram niet bewaard gebleven maar verkocht aan Polen.
'Standaard' gelede tram. serie 3-G 602-634
Bouwjaar: 1959-'61

Geleverd met dubbele geleding en klapraampjes.
Bouw: Beijnes Aantal: 33
In de jaren 1976-'82 is bij deze serie de 'schakelpook' vervangen door een 'gangwiel'.
In 2003 is de laatste tram van deze serie uit dienst genomen.
Opm: Tram 602 is bewaard gebleven en gerestaureerd. Ik heb de tram in Oktober 2019 nog in de van Woustraat zien rijden.
'Standaard' gelede tram. serie 4-G 635-652
Bouwjaar: 1963

Bouw: Beijnes Aantal: 18
Tweepootspantograaf, Stuurstroom(Servo) besturing, Weerstandskasten op dak van voor & achterbak
Uitval omdat er geen reserve onderdelen voor de stuurstroominstallatie meer voorhanden zijn.
'Standaard' gelede tram. serie 5-G 653-669
Bouwjaar: 1964

Bouw: Werkspoor, Aantal: 17, Breedte 2,35 mtr
Uitval omdat er geen reserve onderdelen voor de stuurstroominstallatie meer voorhanden zijn.
In 2004 is de laatste tram van de serie 4-G en 5-G uit dienst genomen.
Tram 665 is bewaard gebleven als "museum tram".
'Standaard' gelede tram. serie 6-G 670-699 Bouwjaar: 1966-'67

Simatic besturing, Bouw: Werkspoor Aantal: 30
Weerstandskasten weer alleen op dak van de voorste bak.
Bij deze trams vormt de ingewikkelde electronica een kwetsbaar onderdeel.
Tram 689 is in 1982 bij de ontruiming van het pand "Lucky-Luyk" door brand verloren gegaan.
De bijnaam van deze trams was "Electronen".
'Standaard' gelede tram. serie 7-G 700-724 Bouwjaar: 1967-'68

Simatic besturing, Bouw: Werkspoor Aantal: 25
Bij deze trams vormt de ingewikkelde electronica een kwetsbaar onderdeel.
Laatste tram (724) geleverd in Juni 1968, Amsterdam beschikt dan over 160 gelede trams.
Alle gelede trams uit de serie 1G t/m 7G zijn in de jaren 2003-2004 volledig vervangen door moderne Combino tramstellen. Hier bij is een deel geschonken en verkocht aan Polen en hebben daar nog enkele jaren in de stad Poznan dienst gedaan.
Tram 709 is bewaard gebleven als "museum tram".






Linke-Hoffmann-Busch wagenstel. serie 8-G 725-779
Bouwjaar: 1974-'75

Aantal: 55
"Ronde" daklijst, Lucht beremming
(inzet: gehele tramnet)
Trams gaven veel storing, van de oorspronkelijke 55 is er nu nog maar 1 in bedrijf als Rode Kruis tram met wagennummer 3000.
Tram 776 is bewaard gebleven als museum tram in de blauwe thema kleur van Haventram.
Linke-Hoffmann-Busch wagenstel. serie 9-G 780-804
Bouwjaar: 1979-'80

Aantal: 25 "Hoekige" daklijst.
Trams rijden niet meer.
Linke-Hoffmann-Busch wagenstel serie 10-G 805-816
Bouwjaar: 1980(-'81)

Aantal: 12 "Hoekige" daklijst.
Trams rijden niet meer
'BN' tweerichting's tramstel met lage instap. serie 11-G 901-920
Bouwjaar: 1989-'90

'Driedubbele' koplampjes, contour lichtjes op filmkast, deuren aan beide zijden, stuurcabines aan beide zijden, 'rondje' voorop.
Tramsnelheid wordt met een voetpedaal i.v. gangwiel geregeld.
Bouw: La Brugeoise te Brugge België. Aantal: 20
(inzet: lijn 5)
In Januari 2021 is een deel van deze tramserie uit dienst genomen. De overgebleven trams zijn in April 2021 uit dienst gegaan.
'BN' tramstel met lage instap. serie 12-G 817-841
Bouwjaar: 1990-'91

'Dubbele' koplampjes, 'rondje' voorop.
Bouw: La Brugeoise te Brugge België. Aantal: 25
(inzet: lijnen 19 en 24)
In Januari 2021 is deze tramserie uit dienst genomen en worden op de lijnen 19 en 24 nu ook de Combino's uit de 13- G serie ingezet.
De filmkasten van deze trams zijn in 2018 opge-"pimpt" en hebben nu een LEDlicht matrix-bord met het lijnnummer, lijnnummerkleur en eindhalte aanduiding.
" Combino " tramstel. serie 13-G/C1 2001-2130 en 2145-2151
Bouwjaar: 2002-'03

Bouw: Siemens
Inzet: gehele tramnet (behalve lijn 5) (Aantal : 137)
" Combino " tramstel. serie 13-G/C1A 2131-2144
Bouwjaar: 2002
Bouw: Siemens
(Tram met ATB beveiliging voor de Piet Heijn tunnel
Inzet : Lijn 26 (Aantal : 14)
Combino tweerichting's tramstel. serie 14-G/C2A 2201-2204
Bouwjaar: 2002

Bouw: Siemens
Deuren aan beide zijden, stuurcabines aan beide zijden
Inzet: lijn 5, (Aantal: 4)

De trams op de Amstelveenlijn 25 zijn in de grijs-rode R-net kleuren uitgevoerd.
Van af Maart 2021 worden deze trams ook voor lijn-5 ingezet en krijgen daar de standaard Blauw-Witte GVB kleuren.
Het allernieuwste "Urbos 100" tweerichting's tramstel. serie 15-G wagennummer : 3001-3063
Bouwjaar: 2020

Bouw: CAF (Spanje)
Deuren aan beide zijden, stuurcabines aan beide zijden
Inzet: (nieuwe)lijn 25 naar Amstelveen Westwijk
Door dat er op beide eindpunten (Station zuid WTC en Amstelveen westwijk) geen keerlus aanwezig is wordt er voor de nieuwe lijn-25 gebruik gemaakt van "twee richtings" tramstellen.

Op het eindpunt Station-zuid WTC wordt de tram op een zijspoor rechts van de, voor lijn-5 doorgaande, dubbele baan geparkeerd. Na dat de bestuurder in de cabine aan de andere zijde is gaan zitten vertrekt de tram weer in de richting Amstelveen en kan de tram via een wisselspoor weer naar de, voor deze rijrichting !, rechter tramrails gaan.

De meeste informatie over de trams heb ik hier gevonden.