>Home>Puch pagina>Opknap VS50

Puch VS 50 L


Het is altijd mijn wens geweest om eens een mooie Witte Puch VS 50 te bezitten. In Mei 1999 kreeg ik de kans om een hele oude uit 1967 te kopen.
Met het aanschaffen van deze Puch had ik mezelf wel veel werk op de hals gehaald omdat er wel het nodige aan gedaan moest worden om hem weer in zijn originele staat terug te brengen .....
Zo was hij toen ik hem ophaalde: vuil, met gek stuur en 'schoppookje' (foto : 24 Mei 1999)

Als eerste heb ik er een origineel stuur en een potje uitlaat op gezet, en heb ik de versnelling weer naar handschakeling teruggebracht. (foto : Juni 1999.)
Gaande het gebruik bleek dat het motortje goed liep, en ik daar dus eigenlijk, op het verversen van de olie na, niets aan hoefte te doen.

Vervolgens was het nodig wat aan het frame te gaan doen. Met name het achterspatbord was erg slecht, en ook van opzij was hij op sommige plaatsen van binnenuit helemaal doorgeroest.
Met deze klus ben ik najaar 1999 begonnen en het was pas in februari 2000 helemaal klaar.


Dit behoeft verder geen commentaar...

Met glasvezel en polyester weer repareren.

Vervolgens het geheel schuren, plamuren, nogmaals schuren en (in de keuken !) spuiten.

Vernieuwde onderdelen :

  • Stuur (incl. stuurpen).
  • Lichtschakelaar + bedrading.
  • Linker handvat met handversnellings mechaniek.
  • Versnellings kabels (binnen + buiten).
  • Gaskabel (binnen + buiten).
  • Koppelings kabel (binnen + buiten).
  • Holle binnenas (achterwiel).
  • Ketting.
  • Tandwielen voor + achter.
  • Uitlaatpijp (potje model).
  • Crancs, crancspie's en pedalen (l + r).
  • Achterlicht + lampje.
  • Puch merktransfers op tank (l + r).
  • Rubber stuitnokjes boven standaard.
  • Rubber aansluitstuk luchtfilter-carburateur.
  • Brandstof kraantje + slang.
  • Kilometerteller kabel.
  • Sierstrip (zwaneknobbel) voorspatbord.

Na vier maanden klussen mag het resultaat er dan ook zijn ! (foto : Feb 2000)