Vakantie 2017.

Op de vakantie van 2017 met Rob en Ben heeft Rob op de motor gereden en wij met de Auto. We vertrokken aan de west zijde naar België en vervolgens aan de west zijde van Frankrijk naar de Motorcamping in het zuiden.
Vervolgens verder naar het noord-oosten via massif-central en Jura naar Duitsland zwarte-woud. En als laatste via de Belgische Ardennen weer naar huis in Nederland.

We hebben alleen op de eerste en vierde dag, de vier dagen op de motorcamping en de twee laatste dagen in een restaurant gegeten. De overige vijf dagen hebben we zelf bij de tent met onze potjes en pannetjes gekookt.

DatumPlaats
Woe 2 Augustus Ieper
(België)
De eerste dag van de vakantie zijn we naar het historische plaatsje Ieper in zuid-west België gereden. We waren van plan om twee dagen te blijven zodat we een hele dag zouden hebben om het museum In Flanders Fields te kunnen bezoeken. In Ieper was er een leuke, en goedkope gemeente camping : Camping Jeugdstadion. of ook wel : JOC (jongeren ontmoetings camping)

We hebben op het grote plein van Ieper in een soort snackbarretje Friet met Stoverij gegeten.
'S Avonds hebben we om 20:00u de dagelijkse last post plechtigheid bij de Menenpoort bijgewoond.

Don 3 Augustus Op de tweede dag in Ieper hebben we het indrukwekkende In Flanders fields museum bezocht. Het museum is volledig gewijd aan de slag om Ieper, in de eerste wereldoorlog, waar bij, in een offensief van de Engelse legers, in een maand tijd de levens van 500.000 soldaten over de kling zijn gejaagd.

We hebben Kip-Kerrie met rijst bij de tent gemaakt.

Vry 4 AugustusBourg-Achard Na Ieper zijn we weer terechtgekomen in het plaatsje Bourg-Achard. We reden naar een camping waar we in andere jaren (2008,2009) ook al meerdere keren geweest waren. We hebben de grote bruggen over de Seine gemist omdat de Tom-Tom ons via Rouen met een klein bruggetje in de stad over deze rivier gebracht heeft.
De camping Le Clos de Normand heeft inmiddels een andere eigenaar gekregen, waarvan de man van de nieuwe eigenaren wel erg streng telkens kwam controleren of wij ons wel aan, de aan ons toegewezen plaatsen, hebben gehouden. Vanwege Rob's gesnurk waren we hierdoor genoodzaakt 3 euro extra voor deze camping overnachting te betalen.
De sfeer, tussen ons en de camping, was hier door wel een beetje bekoeld geraakt....

We hebben ook weer bij de tent kunnen eten, omdat er, vlak bij de camping, een grote Supermarché is. Op het menu stond een Ellen potje met varkenslapjes, tomaat en gember.

Zat 5 AugustusDurtal
(Anjou)
Via het ANWB campingboek kwamen we op een camping municipal in het plaatsje Durtal in de Anjou streek terecht. Durtal, en ook de camping, ligt aan de kleine rivier Le Loir, een zijtak van de grote rivier La Loire.
We hebben daar even op het terras in de zon kunnen zitten met een "promo" biertje. Daar na zijn we uit eten geweest in een Pizzeria.
Zon 6 Augustus Camping-"Moto"
Dordogne
Het einddoel voor deze vakantie was wederom de motorcamping in de Dordogne.
De camping heeft inmiddels nieuwe eigenaren gekregen. Hans en Trudy, de nieuwe campingeigenaren waren vroeger zelf gasten op de motorcamping en kenden ons ook nog uit die jaren.
Doordat we bij uitzondering met de auto mochten komen hebben we niet bij de tent gekookt en gegeten maar hebben alle vier de dagen bij het restaurant van de camping zelf gegeten.
Op Dinsdag hebben we een touristisch uitstapje naar Oradour-sur-Glane gemaakt. Dit is een frans dorpje in de buurt van Limoges dat aan het eind van de tweede wereldoorlog compleet met alle inwoners er in door gefrusteerde duitse soldaten geheel verwoest is. De ruïnes van het dorpje zijn als monument bewaard gebleven.
Lees hier wat er precies gebeurd is.
Toen we op de camping terug kwamen was er een lekkere BBQ voor de campinggasten geörganiseerd.
Maa 7 Augustus
Din 8 Augustus
Woe 9 Augustus
Don 10 AugustusSaint-Flour
(Centraal Massief)
Na de motorcamping zijn we naar het noord-oosten gereden. We kwamen in het plaatsje st-Flour op het massif-central (regio Cantal, Auvergne). Onderweg zag je duidelijk het vulkanische landschap met de typische Dome heuvels.

We hebben bij de Camping-municipal, waar ik in 2005 met Rob op de motor ook al eens geweest ben, Macaroni gegeten waar voor we de boodschappen onderweg al gehaald hadden.
We moesten wel opschieten met eten omdat het al weer zachtjes begon te regenen. De macaroni die we over hadden heb ik aan twee nederlandse fietsers, die net kwamen aanrijden, gegeven. Zij waren er erg blij mee.

Vry 11 AugustusDigoin We verbleven hier op de Camping de la Chevrette aan de rivier de Loire. Bij het aanmelden, op de receptie, wist men ons al te melden dat wij hier in 2011 ook al eens gecampeerd hadden. In het stadje hadden we een kleine Epicerie gevonden waar we wat boodschappen voor de maaltijd hebben kunnen doen.

We aten iets met Kipfilets en Rijst die we vanwege de grote porties gelijk voor twee dagen moesten inslaan.

Zat 12 AugustusArbois
(Jura)
Om ook weer eens op een camping te staan, waar we niet al eens eerder geweest zijn, kozen we zomaar willekeurig voor het plaatsje Arbois in het Oosten van Frankrijk in de region Jura. We stonden op de camping op een a-sociaal grote plek die we voor ons zelf ingepikt hadden. In het dorp was er een gezellig dorpspleintje waar we op het terras nog leuke mensen uit Engeland en een leraar uit Walonië ontmoetten.

We hebben hier bij de tent onze laatste vooraad etenswaren opgemaakt en weer een lekker rijst-kip prutje gegeten.

Zon 13 AugustusStaufen
(Duitsland)
Omdat het weer in het oosten er ook weer goed uitzag zijn we via de grens bij Mullhouse Duitsland in gereden. We kwamen weer op de camping in het plaatsje Staufen waar we ook weer Schnitzel in restaurant "Im Hirschen" hebben gegeten.
Maa 14 AugustusVielsalm
(Ardennen-België)
De laatste dag van de vakantie zijn we door Duitsland de Belgische Ardennen ingereden. We waren te gast in de Motorherberg Baton-Rouge van Ben en Hetty. Hier hoefden we geen tent meer op te zetten maar sliepen in een gewoon bedje op de zolder.
Din 15 AugustusWeer thuis Door de stromende regen zijn we vanuit de Ardennen weer naar huis toe gereden.....